INSTYTUT FILOLOGII SŁOWIAŃSKIEJ
 
 
Opcje. Wykłady monograficzne. Seminaria

 
   
 
  Strona główna

WAŻNE! Każda z osób, która wpisała się na inne niż poniżej przedstawione zajęcia,
powinna w terminie DO 15 LIPCA wybrać zajęcia alternatywne (z poniższej listy) i PONOWNIE wpisać się na listę w Sekretariacie IFS.

Zapisy elektroniczne w systemie USOSweb na proponowane zajęcia: OD 1 DO 31 PAŹDZIERNIKA

Lista wszystkich zajęć, wraz z pełnymi sylabusami,
znajduje się w Sekretariacie IFS.

Tematy zajęć do wyboru w roku akademickim 2010/2011.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Tematy OPCJI (dla studentów studiów stacjonarnych I stopnia) w roku akademickim 2010/2011.

1. dr Dorota Bielec, Literatura czeska XX wieku - najważniejsze zjawiska, najciekawsi autorzy [dla niebohemistów]
...Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z literaturą czeską wieku XX, jej periodyzacją i najważniejszymi zjawiskami, autorami, tekstami. W ramach zajęć student interpretuje znaczące dzieła współczesnej literatury czeskiej, poddaje je krytycznej ocenie, uzupełnia wiedzę w zakresie tendencji rozwojowych omawianej literatury, kojarzy dzieła literackie z określonymi nurtami, prądami.
Tematem zajęć jest literatura czeska XX wieku. W ramach ćwiczeń, poprzez omawianie wybranych utworów literackich, prezentowane są dwa obszerne zagadnienia z zakresu głównego tematu zajęć. Zagadnienia te to przede wszystkim poezja modernistyczna, proza XX-lecia międzywojennego, literatura czeska w okresie okupacji, upolitycznienie literatury okresu powojennego, proza rozrachunkowa, lata 60 - złote lata czeskiej prozy, literatura samizdatowa i emigracyjna, kultura po roku 1989.


2. dr Anna Car, Gender (semestr zimowy)
...Gender to termin z kręgu badań kulturowych, oznaczający płeć społeczno-kulturową (w odróżnieniu od płci biologicznej - ang. sex) bądź inaczej, społeczno-kulturową tożsamość płci. Przez płeć społeczno-kulturową rozumie się role, zachowania i atrybuty stworzone społecznie i uznawane w kulturze oraz społeczeństwie za właściwe mężczyznom i kobietom. Tym samym męskość i kobiecość może być ujmowana jako konstrukcja, jako zespół cech wytwarzanych i zmiennych.
Zajęcia miałyby postać dyskusji odwołującej się do tekstów kultury (filmu, sztuk plastycznych, literatury, nauki). Naszym celem byłoby poznawanie problematyki gender, jak również przyglądanie się współczesnym zjawiskom kulturowo-społecznym z perspektywy genderowej.
Podstawowe zagadnienia:: zagadnienia genderowe z obszaru literaturoznawstwa, socjologii, psychologii, antropologii kultury ze szczególnym uwzględnieniem kultury krajów słowiańskich; pojęcia i problemy takie jak: feminizm i krytyka feministyczna, queer, psychologia rodzaju, socjologia rodzaju, archeologia płci kulturowej, tożsamość kulturowa, społeczna teoria różnicy, androgynia, mizoginia, mizoandria, androcentryzm, heteronormatywność, performatywność, gender studies, men’s studies i wiele innych.


3. dr Anna Car, Literatura i kultura ponowoczesna - przegląd zagadnień (semestr letni)
...Ponowoczesność to nazwa formacji kulturowej, na którą składa się szereg tendencji we współczesnej kulturze, sztuce, literaturze, filozofii oraz życiu społeczno-politycznym. Główne znaczenia tego terminu odnoszą się do: epoki, która nadeszła po modernizmie, czy inaczej - nowoczesności (na świecie jej początki przypadają już na lata 60 XX wieku) oraz kondycji społeczno-ekonomicznej oraz intelektualnej tzw. społeczeństwa postindustrialnego.
Przedmiotem dyskusji w ramach proponowanych zajęć będą zatem najważniesze zjawiska społeczno-kulturowe drugiej połowy wieku XX i początków wieku XXI oraz cechy wyróżniające literaturę ponowoczesną (zwaną literaturą postmodernistyczną) ze szczególnym uwzględnieniem krajów słowiańskich.
Podstawowe zagadnienia: Zjawiska społeczno-kulturowe: Tożsamość społeczna i indywidualna, (w tym kondycja jednostki i społeczeństwa tzw. ery postkomunistycznej, zjawisko "eurotożsamości"), globalizacja i rozwój technologii (media, reklama, cyberprzestrzeń, "real", problematyka tzw. rzeczywistości symulakrycznej), typy i jakość relacji międzyludzkich (np. wolne związki, "czyste relacje", główne dyskursy miłosne, zaangażowanie/wyizolowanie), "płynna rzeczywistość", kwestia autorytetu, prawdy i tradycji, relatywizm aksjologiczny, konflikt płci, tożsamość seksualna (problemtyka LGBT, zjawisko homofobii), kwestie światopoglądowe, "małe ojczyzny", decentralizacja i monopolizacja, rola psychologii i terapii w kulturze współczesnej, ryzyko i wybór w kulturze współczesnej, korporalność - rola ciała i cielesności w kulturze współczesnej, modele życia ("podróżnicy" i "turyści"), antropologia codzienności: miejsce i rola pracy i kariery, organizacja pracy i czasu wolnego (kariera, "cocooning", "coworking", liminalność), style życia (teoria smaku), kultura popularna, konsumpcjonizm, komercjalizacja kultury.
Zjawiska literackie: Wyznaczniki literatury postmodernistycznej: hybrydyczność gatunkowa, fragmentaryczność, intertekstualność, ironia, pastisz, parodia, cytat, fikcja i fikcjonalność, tekstowość (autotematyzm, metafikcja), afabularność, spójność, zagadnienie autora i autorstwa ("śmierć autora"), oryginał i oryginalność, genderowa interpretacja tekstu, problematyka queerowa we współczesnej literaturze (poetyka literatury homoerotycznej), "literatura blogowa", gatunki i bohaterowie literatury popularnej; ebooki, czasopisma internetowe.


4. dr Jordanka Georgiewa-Okoń, Warsztat tłumacza pisemnego (semestr letni).
-> ZAPISY ZAKOŃCZONE - TYLKO DLA OSÓB, KTÓRE WPISAŁY SIĘ W PIERWSZEJ TURZE
...Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w pracę tłumacza pisemnego. Zajęcia obejmowałyby zagadnienia związane z teorią i pragmatyką przekładu, a ponadto informacje praktyczne.
Podstawowe zagadnienia: Warsztat i praca tłumacza przysięgłego; Podstawowe informacje z zakresu prawa autorskiego, dot. przekładu; Edycja tekstu; Gramatyka i stylistyka języka polskiego; Wyszukiwanie informacji w pracy tłumacza; Praca z komputerem (pomoce elektroniczne dla tłumacza, elektroniczne słowniki i encyklopedie, elektroniczne bazy danych, narzędzia do wspomaganie tłumaczeń i zarządzania terminologią).


5. PhDr. Petr Jokeš, Średniowieczne Czechy: kultura, cywilizacja, życie, (semestr zimowy)
...Przedmiot przeznaczony jest dla studentów zainteresowanych problematyką średniowiecznych Czech. Głównym celem jest zapoznanie się z różnymi aspektami życia średniowiecznych Czech tak, by student zainteresowany konkretnymi zjawiskami literackimi, językowymi lub innymi poznał szeroki kontekst kulturowy, społeczny i cywilizacyjny, w którym zjawiska te istniały.
Podstawowe zagadnienia: Warunki życia: demografia, przyroda, świat średniowiecznego człowieka; Przełom cywilizacyjny XIII wieku w Czechach; Duchowość-kultura-mentalność; Czesi i Niemcy - konflikt i koegzystencja; Uniwersytet praski, Jan Hus, "praski spór o uniwersalia"; średniowiecze po średniowieczu: postrzeganie czeskiego średniowiecza w XIX i XX wieku.


6. dr Tomasz Kwoka, Kultura ludowa Serbów (semestr letni).
...Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z kulturą ludową Serbów, zwyczajami i obrzędami ludowymi, rokiem liturgicznym i kalendarzowym, folklorem (muzyka, tańce, kuchnia) oraz podstawowymi formami dawnych wspólnot społecznych i rodowych.
Podstawowe zagadnienia: Podstawowe zagadnienia związane z kulturą ludową i etnografią Serbów; Etnografia serbska i czarnogórska - obyczaje, muzyka, stroje, tańce; Kuchnia bałkańska; Obrzędy roku liturgicznego i kalendarzowego; Obrzędy przejścia; Krsna slava - święto patrona rodziny; Wierzenia i przesądy, istoty mityczne; Symbolika i znaczenie w folklorze wydarzeń, przedmiotów, barw, roślin, zwierząt; Stosunki pokrewieństwa, struktury społeczne i rodowe, podstawowe instytucje rodzinne.


7. dr Marek Mitka, O aksjologii i poetyce literatury słowackiej po roku 2000
...Po odbyciu kursu student powinien znać podstawowe teksty, pisarzy, grupy literackie i poetykę najnowszej literatury słowackiej, rozumieć podstawowe przemiany na Słowacji w zakresie kulturowo - społecznym, a także samodzielnie interpretować teksty. Student powinien zapoznać się ze współczesną krytyką i teorią literacką, związaną z refleksią tego okresu oraz słowackimi czasopisamami literackimi (np. RAK - revue aktuálnej kultúry, Romboid, Vlna, Slovenská literatúra, Knihy a spoločnosť, Anthropos itp).
Podstawowe zagadnienia: 1.Literatura słowacka w kontekście przemian historycznych, szczególnie po roku 1989 - nowa sytuacja, nowe wartości?; 2.Nowe i stare czasopisma - stan krytyki literackiej na Słowacji po roku 2000; interpretacyjne czytanie prozy; 3.Słowackie literaturoznawstwo po roku 2000 - metodologia, konferencje, czasopisma; 4.Wydawnictwo Kolomana Kertesza Bagali - L.C.A. i jego miejsce w strukturze słowackich wydawnictw (autorzy, teksty, konkursy); 5.Konkursy literackie na Słowacji - Poviedka, Román 2006, Jašíkove Kysuce, Cena AOSS, Anasoft Litera, Slovenská literárna Cena cien; 6.Poetyka i aksjologia nowych tekstów - związki z tradycją, kontekst kulturowy, społeczny i literacko - estetyczny; 7. Literatura blogerów i strony literackie w Internecie (fenomen amnezia.sk, iLiteratura.cz, literarnyklub.sk); 8.Powrót wielkiej naracji w latach dziewiędziesątych i po roku 2000.


8. dr Magdalena Pytlak, Symbol - znak - ikona - język. Podstawowe zagadnienia przekładu intersemiotycznego (semestr letni).
...Zajęcia mają na celu prezentację podstawowych zagadnień związanych z identyfikacją wizualną Słowian w kontekście języka i przekładu.
Podstawowe zagadnienia: semiotyka / semiologia; przekład intersemiotyczny a współczesne szkoły przekładoznawcze; identyfikacja wizualna; identyfikacja graficzna; typografia; design / dizajn; alfabety Słowiańskie.


9. dr Bojana Todorović, Lektorat języka słoweńskiego - kontynuacja, 2. rok nauki (semestr zimowy i letni)


10. dr Bojana Todorović, Lektorat języka słoweńskiego - kontynuacja, 3. rok nauki (semestr zimowy i letni)


11. dr Bojana Todorović, Lektorat języka słoweńskiego - kontynuacja, 5. rok nauki (semestr zimowy i letni)


12. dr Bojana Todorović, Ćwiczenia przekładowe z języka słoweńskiego (semestr letni)


13. mgr Agata Jawoszek, Kultura muzułmańska w Bośni i Hercegowinie (semestr zimowy)
...Wykład ma na celu przybliżenie słuchaczom muzułmańskiej kultury w Bośni i Hercegowinie, od przyjęcia islamu w XV wieku, aż do czasów współczesnych. Zamiast ujęcia chronologicznego, proponujemy przyjrzenie się wybranym aspektom kultury muzułmańskich Bośniaków, będącej efektem twórczego zderzenia elementów słowiańskich i orientalnych. Omówienie specyfiki bośniackiego islamu, rozwoju świadomości politycznej i kształtowania się tożsamości boszniackiej w oparciu o muzułmańską duchowość i nierozerwalnie związaną z nią kulturą życia codziennego, folklor i sztukę, służyć ma prezentacji tradycji muzułmańskiej, bez której nie byłoby bośniackiej mozaiki trzech kultur, ale także nie byłoby tzw. "bałkańskiego kotła".
Podstawowe zagadnienia: 1. Okres przedmuzułmański i przyjęcie islamu przez Bośniaków w ujęciu współczesnych badaczy serbskich, chorwackich i boś(sz)niackich. Czy Dobri Bošnjani to bogomiłowie? Zagadka stećków. Bośnia i Hercegowina jako "ziemie utracone" i "przeklęty Poturica". Kto się boi Boszniaków? - islamofobia w XIX-wiecznej chorwackiej i serbskiej literaturze. Bośniackie mity narodotwórcze. 2. Podstawowe informacje o islamie, rozróżnienie na sunnizm i szyizm, początki islamu w Bośni, muzułmańskie obyczaje religijne związane z codzienną modlitwą, narodzinami i śmiercią; muzułmańskie święta obchodzone w Bośni; miejsce kobiety i mężczyzny w islamie. 3. Imperium Osmańskie - ustrój polityczny i społeczny; tytuły szlacheckie, podział na wiernych i raję. Elementy orientalne w folklorze, strojach ludowych, sztuce i poezji okresu osmańskiego; sevdalinka; epika ludowa na przykładzie Hasanaginicy. 4. Meczety, ćuprije, medresy i tekije Bośni i Hercegowiny; tradycyjny meczet bośniacki vs. nowobudowane meczety w stylu mauretańskim. 5. Bośniaccy derwisze - "wirujący mnisi" i sufizm; poezija alhamijado. 6. Kultura życia codziennego bośniackich muzułmanów; specyfika architektoniczna bośniackiego domu; życie czarsziji ; stare rzemiosła. 7. Przybycie żydów sefardyjskich na Bałkany; Sarajevska Haggada; hiszpańskie romanse. 8.Rozróżnienie Bośniak-Boszniak - historia konstytuowania się narodowości boszniackiej (muzułmańskiej) w zarysie; status bośniackich muzułmanów w Cesarstwie Austro-Węgier i w Jugosławii; I i II odrodzenie narodowe bośniackich Muzułmanów; rola Towarzystwa Kulturalno-Oświatowego "Gajret", czasopism "Behar" i "Bosanski prijatelj" w kształtowaniu się świadomości XIX- wiecznych Boszniaków. "Ljiljan", Instytut Boszniacki, działalność Adila Zulfikarpašicia, Aliji Izetbegovicia i innych osób zaangażowanych w emancypację polityczną i kulturową Muzułmanów/Boszniaków. 9. Kanon literatury boszniackiej i bośniacko-hercegowińskiej – krótkie omówienie problematyki i zaprezentowanie nazwisk najważniejszych twórców (Mak Dizdar, Meša Selimović, Skender Kulenović, Ivo Andrić) i badaczy (Midhat Begić, Muhsin Rizvić, Alija Isaković, Enes Duraković). Podstawowe informacje o języku bośniackim. 10. Sarajewo jako Mała Jerozolima Bałkanów; znaczenie wojny, oblężenia Sarajewa i wydarzeń w Srebrenicy dla kształtowania się świadomości i tożsamości Boszniaków - bośniackich Muzułmanów.


14. mgr Katarzyna Liber, Warsztat pracy tłumacza ustnego
-> ZAPISY ZAKOŃCZONE - TYLKO DLA OSÓB, KTÓRE WPISAŁY SIĘ W PIERWSZEJ TURZE
Podstawowe zagadnienia: ćwiczenia na dykcję i emisję głosu; ćwiczenia stylistyczne i poprawności językowej; Rola komunikacji niewerbalnej w budowaniu wiarygodności tłumacza jako nadawcy; Negocjacje - techniki negocjacyjne, proces i etapy negocjacji; Konwencje grzecznościowe obowiązujące w Polsce i w innych krajach słowiańskich; Budowanie dobrego wrażenia - autoprezentacja mówcy, wpływ stresu na zachowania komunikacyjne podstawowe zasady autoprezentacji; ćwiczenia na umiejętność formułowania precyzyjnego, czytelnego komunikatu; ćwiczenia na umiejętność improwizacji na zadany temat; Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach nietypowych w tłumaczeniu ustnym; Rola tłumacza w sterowaniu procesem dialogowym - wprowadzenie teoretyczne i praktyczne do tłumaczenia środowiskowego; Umiejętność odczytywania komunikatów niewerbalnych; Analiza roli tłumacza ustnego w zależności od środowiska pracy; Zasady etyki tłumacza ustnego; Omówienie Ustawy o zawodzie tłumacza przysięgłego oraz Kodeksu Tłumacza Przysięgłego w odniesieniu do tłumaczeń ustnych.


15. mgr Ctirad Sedlák, Literatura fin de siécle w Czechach (semestr zimowy) [opcja prowadzona w j. czeskim]


16. mgr Vlasta Juchniewiczová, Międzywydziałowy lektorat języka słowackiego (semestr zimowy i letni)


17. mgr Aneta Todevska, Międzywydziałowy lektorat języka macedońskiego (semestr zimowy i letni)


Opcje, przeznaczone przede wszystkim dla 1. roku studiow I i II stopnia:

18. mgr Aneta Todevska, Kultura Macedonii (semestr zimowy)
Podstawowe zagadnienia: Ogólne informacje o Macedonii - Macedonia dzisiaj; Informacje o Ochrydzie; Informacje o Skopje; Film macedoński; Cerkiew i monastery w Macedonii; Historia Macedonii; Kultura i tradycja macedońska (obyczaje i folklor); Literatura macedońska (proza, poezja); Muzyka macedońska.


19. mgr Aneta Todevska, Macedoński film i muzyka (semestr zimowy)
Zapoznanie się z macedońską kinematografią i muzyką.


20. mgr Aneta Todevska, Mitologia Macedonii

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Tematy WYKŁADÓW MONOGRAFICZNYCH (dla studentów studiów stacjonarnych II stopnia oraz dla studentów 5 roku studiów jednolitych magisterskich) w roku akademickim 2010/2011.

1. dr hab. Dorota Gil, Współczesne oblicze słowiańskiego prawosławia (semestr zimowy) [wykład prowadzony w j. rosyjskim]
...Wykład jest poświęcony współczesnej historii, kulturze i geopolityce prawosławia na obszarze kultur słowiańskich (rosyjskiej, serbskiej, bułgarskiej, macedońskiej, czarnogórskiej i ukraińskiej) dla których prawosławie stanowi swoisty "kod sensów" ich tradycji rodzimej. W oglądzie najważniejszych zagadnień za dominantę przyjęta zostanie perspektywa współczesna, jednak dla wyjaśnienia aktualnie funkcjonujących wyobrażeń Słowian na temat prawosławia, historii czy narodu, przywołane zostaną miejsca kluczowe w obrębie ich tradycji. Wykład pozwala zrozumieć dokonujące się w ostatnim dwudziestoleciu w poszczególnych kulturach słowiańskich procesy aktualizacji i (re)interpretacji tradycji kulturowej, której kod stanowi prawosławie. Interdyscyplinarne ujęcie problematyki uwzględnia najnowsze badania m.in. z zakresu socjologii religii, geopolityki prawosławia, teologii, etnologii czy psychologii.
Podstawowe zagadnienia: "Renesans duchowości" i aktualizacja kulturowej tradycji prawosławnej od lat 90-tych XX wieku; Strategie interpretacji historii i kultury (teologia, historiozofia i etnopsychologia); Mechanizmy i strategie w obrębie współczesnego systemu autoidentyfikacji Słowian prawosławnych, (relacje poszczególnych krajów prawosławnych - Europa); Wpływ nurtów ideologicznych, koncepcji nacjonalistycznych, mitów o zabarwieniu mesjanistycznym na współczesny kształt prawosławia; Dzisiejsze Kościoły wobec państwa i polityki; Prawosławie zideologizowane, "spoganizowane" i "unarodowione"; Prawosławie wobec islamu i katolicyzmu; Cerkwie niekanoniczne; Współczesne centra duchowości - oblicza monastycyzmu oraz kulty świętych.


2. dr hab. Halina Mieczkowska, prof. UJ, Internacjonalizacja a skuteczność komunikacji językowej (semestr zimowy lub letni)
...Zarys rozwoju językowego w dobie współczesnej - językowe uwarunkowania procesu komunikacji. Istota komunikacji - bezpośredni i pośredni styl komunikacji - struktura aktu komunikacji - typy aktów mowy. Tendencje rozwojowe w leksyce i ich wpływ na funkcjonowanie języka. Zjawisko zapożyczeń a tendencja do internacjonalizacji. Odzwierciedlenie procesu internacjonalizacji językowe w rozwoju płaszczyzny leksykalnej i słowotwórczej. Paralele słowotwórczo-leksykalne - wpływ nowych technik i sposobów wzbogacania słownictwa na skuteczność komunikacji językowej.


3. prof. dr hab. Aleksander Naumow, Pismo Święte i liturgia jako podstawa kultury Słowian prawosławnych (semestr zimowy i letni 15/15) [wykład prowadzony w j. rosyjskim]
...Wykład jest poświęcony wprowadzeniu do wiedzy o Biblii u Słowian na przestrzeni dziejów. Omawia mechanizmy myślenia biblijnego i komunikacji liturgicznej. Pozwala na zrozumienie procesów artystycznych, ideowych na obszarze Slavii bizantyńskiej i postbizantyńskiej.
Podstawowe zagadnienia: Biblia - Słowo Boże i antologia tekstów literackich; Formowanie się kanonu biblijnego; Najważniejsze przekłady biblijne w starożytności, średniowieczu i renesansie; Działalność przekładowa kręgu cyrylo-metodejskiego; Losy biblijnych przekładów staro-cerkiewno-słowiańskich; Przekłady na poszczególne języki narodowe; Podstawowe kodeksy i wydania; Biblia a liturgia; Biblia a filologia; Biblia a literatura; Biblia a sztuka; Biblia a ideologia.


//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Tematy SEMINARIÓW LICENCJACKICH (dla studentów 3 roku studiów stacjonarnych I stopnia) w roku akademickim 2009/2010.

1. dr Dorota Bielec, Oficjalność i nieoficjalność w literaturach zachodniosłowiańskich w drugiej połowie XX wieku (seminarium literaturoznawcze)
...Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką istnienia oficjalnego i nieoficjalnego nurtu czeskiej i słowackiej literatury II połowy XX wieku, sprecyzowanie tematów prac licencjackich oraz omawianie postępów w ich przygotowaniu. Studenci są informowani także o kwestiach technicznych związanych z pisaniem pracy naukowej (bibliografia, przypisy, itp.). W ramach seminarium student interpretuje znaczące dzieła współczesnej literatury czeskiej, poddaje je krytycznej ocenie, uzupełnia wiedzę w zakresie tendencji rozwojowych omawianej literatury, kojarzy dzieła literackie z określonymi nurtami, prądami.
Tematem zajęć jest literatura czeska i słowacka II połowy XX wieku (jej oficjalny i nieoficjalny nurt). W fazie wstępnej prezentowane są zagadnienia związane z funkcjonowaniem niezależnego życia literackiego i kulturalnego w Czechosłowacji: underground lat 50-tych oraz literatura samizdatowa i emigracyjna - ważniejsze edycje, animatorzy niezależnego życia kulturalnego, ośrodki emigracyjne, wydawnictwa i czasopisma. Ustalane są tematy prac licencjackich, kolejnym etapem seminarium jest prezentowanie przygotowanych fragmentów prac i


2. dr hab. Aleksandra Borowiec, Podróż jako tekst kultury (seminarium literaturoznawcze)
Podstawowe zagadnienia: Analizowanie oraz interpretowanie fenomenu podróżowania w kulturze i literaturze krajów słowiańskich i niesłowiańskich od średniowiecza po współczesność; Związki zachodzące pomiędzy podróżowaniem a literaturą, historią, antropologią; Podróż jako sposób kształtowania własnej tożsamości, a także obrazów Innego; Podróż jako czytanie kultury (własnej i cudzej); wędrówki intelektualne i filozoficzne.


3. dr hab. Dorota Gil, Dawna kultura i literatura Słowian południowych i jej nowe interpretacje (seminarium literaturoznawcze).
...Seminarium ma charakter interdyscyplinarny i obejmuje badania z zakresu m.in.: literaturoznawstwa, antropologii kultury; historii idei; historiografii i historiozofii (możliwe także ujęcia z pogranicza socjologii, socjologii religii czy etnologii).
Propozycja skierowana jest do studentów zainteresowanych zarówno dawną, jak i współczesną kulturą i literaturą z obszaru Słowiańszczyzny (zwłaszcza południowej - serbską, chorwacką oraz bułgarską), w tym: Problematyką nowoczesnych interpretacji kultury dawnej w tekstach literackich, publicystycznych i naukowych. (w tym: mitologizacje, mistyfikacje, manipulacje); Współczesną literaturą serbską, chorwacką oraz bułgarską parafrazującą wątki związane z tradycją dawną (np. średniowieczną); Starszymi kulturami i literaturami słowiańskimi (do końca wieku XIX); Tzw. kulturą duchową Słowian (od czasów najdawniejszych do dziś, w tym m.in.: problematyką związaną z prawosławiem/katolicyzmem i sytuacją Kościołów; relacjami międzywyznaniowymi i międzyreligijnymi wśród narodów na Bałkanach; przenikaniem się sfery religii i polityki; myślą religijną i polityczną oraz historiozofią dziejów poszczególnych narodów i państw; Problematyką dyskursu tożsamościowego oraz komunikacji międzykulturowej na obszarze b. Jugosławii / relacje międzyetniczne, międzywyznaniowe/międzyreligijne/ (m.in. zagadnienie mitów, stereotypów i autostereotypów w kulturze i literaturze).


4. dr Wanda Stępniak-Minczewa, Świat językowy Słowian (seminarium językoznawcze ).
...Zajęcia dla studentów interesujących się problemami języków i kultury krajów słowiańskich oraz zmianami, jakie zachodziły w poszczególnych językach pod wpływem zmian kulturowych. Możliwość pisania pracy, opisującej historyczne zmiany w języku oraz prac opisujących sytuację współczesnych języków słowiańskich.
Uczestnicy seminarium będą mieli możliwość zapoznania się z pracami językoznawczymi, opracowaniami dla poszczególnych języków (w zależności od specjalności językowych uczestników seminarium) oraz z materiałami pomagającymi w napisaniu pracy licencjackiej (słowniki, gramatyki). Zajęcia skoncentrowane będą głównie na leksykologii (opis współczesnego języka, historia wyrazów), badaniu utartych w językach popularnych zwrotów i wyrażeń frazeologizmy, przysłowia) na materiale porównawczym z językiem polskim.


//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Tematy SEMINARIÓW MAGISTERSKICH (dla studentów 1 roku studiów stacjonarnych II stopnia) w roku akademickim 2010/2011.

1. dr hab. Aleksandra Borowiec, Mit - stereotyp - literatura (seminarium literaturoznawcze)
Podstawowe zagadnienia: Problematyka związana z mitem i stereotypem: m.in. prezentacja i omówienie sposobów i metod ich badania oraz wyróżnienie pól terminologicznych; Analiza oraz interpretacja roli i znaczenia mitów i stereotypów w procesie tworzenia tożsamości własnej, w tym indywidualnej, zbiorowej, narodowej, a także paradygmatów Innego; Mity i stereotypy w kulturach i literaturach słowiańskich (i niesłowiańskich), omówienie wybranych stereotypów kulturowych, narodowych, językowych, etnicznych; Procesy stereotypizacji w przeszłości i współczesności (w kulturach słowiańskich i niesłowiańskich) - imaginaria narodowe; Mitologizacje oraz demitologizacje w kulturach i literaturach słowiańskich.


2. prof. dr hab. Maria Dąbrowska-Partyka, Seminarium translatologiczne.


3. dr hab. Barbara Oczkowa, prof. UJ, Kodyfikacje słowiańskich języków literackich (seminarium językoznawcze).

UWAGA! [Seminarium zostanie otwarte pod warunkiem dopełnienia grupy do 6 osób]

Celem zajęć jest zapoznanie się z metodologią pracy naukowej, doskonalenie umiejętności czytania i referowania tekstów naukowych, które zainspirują uczestników do wyboru tematu pracy magisterskiej. Poszerzanie wiedzy specjalistycznej i ogólno-slawistycznej.
Omówiona zostanie problematyka standaryzacji języków słowiańskich w aspekcie teoretycznym, na materiale zarówno historii poszczególnych języków słowiańskich, jak i najnowszych zjawisk z tej dziedziny dokonujących się współcześnie (np. powstawanie nowych języków i ich kodyfikacja).
Podstawowe zagadnienia: teoria języka literackiego; aparat pojęciowy (język literacki a język standardowy; dialekt kulturalny, idiom, wariant, norma wzorcowa i uzualna...); przegląd teorii języka literackiego w poszczególnych jęz. słow.; standaryzację jako wieloetapowy proces kodyfikacji języka; standaryzację w aspekcie polityki językowej (planowanie korpusu i statusu języka); funkcje języka standardowego (jednocząca, separująca, prestiżowa); status języków regionalnych; brak kodyfikacji jako jedna z przyczyn zaniku jęz. połabskiego. Tematyka obejmie również: metody badań historii języka literackiego; specyfikę standaryzacji języków należących do Slavia Latina i Slavia Orthodoxa - modele dróg rozwojowych; rolę jęz. s-c-s i łacińskiego; zarys historii słowiańskich jęz. literackich z uwzględnieniem ich specyfiki; nowe jęz. literackie powstałe pod koniec XX w.(bośniacki, kaszubski, czarnogórski...); mikrojęzyki literackie mniejszości narodowych (np. rezjański); jęz. słowiańskie zagrożone w swym istnieniu (łużycki, białoruski).


4. dr Elżbieta Solak, Semantyka interkulturowa (seminarium językoznawcze)
...Seminarium przeznaczone jest dla osób, które interesują się przede wszystkim zagadnieniami z pogranicza językoznawstwa i innych dyscyplin humanistycznych (antropologii kultury, socjologii, psychologii, translatologii itp.) i zamierzają pisać pracę magisterską, pozwalającą na wykorzystanie zarówno wiedzy filologicznej zdobytej w trakcie studiów, jak i indywidualnych pasji. Forma zajęć zakłada aktywny udział uczestników (referat, dyskusja). Rozpatrywane zagadnienia językowe z założenia traktowane są w aspekcie porównawczym.



 
  Dyrekcja  
  Sekretariat  
  Biblioteka  
  Pracownicy naukowi  
  Katedry  
  Studia  
  Program studiów  
  Harmonogram  
  Regulamin studiów  
  Kalendarz studencki  
  Koło naukowe  
  Aktualności/Ogłoszenia